tiistai 2. marraskuuta 2010

Virallinen avautuminen...

...Nuoriin asiakkaisiin kohdistuvasta asiakaspalvelusta. Mikä siinä on välillä niin ylitsepääsemättömän vaikeaa palvella iältään nuorta asiakasta asiallisesti ja ystävällisesti? Syynissäni ovat olleet erityisesti ne tilanteet, joissa asiakaspalvelija on huomattavasti iäkkäämpi palveltavaa asiakastaan. Omien huonojen kokemuksieni lisäksi saan jatkuvasti kuulla myös muilta nuorilta ihmisiltä heidän kokemastaan huonosta palvelusta eri palvelupaikoissa. Ja palvelupaikoilla tarkoitan nyt sellaisia paikkoja, joissa asiointi useinmiten liittyy joko terveyteen tai jollakin tapaa raha-asioihin.
Hyvänä esimerkkinä voisin teille kertoa eräästä sairaalakäynnistäni. Uskokaa tai älkää, mutta hoitaja kirjaimellisesti heitti minua lakanoilla. Silloinen tilanne oli seuraavanlainen: olin ollut osastolla yötä odottamassa pääsyä leikkaukseen ja lääkäri oli määrännyt minulle totaalisen liikkumiskiellon polvivamman takia. Keski-ikäinen hoitaja vaihtoi iäkkäille huonetovereilleni puhtaat lakanat ystävällisesti leperrellen niitä näitä. Minunkin lakanani olisi pitänyt vaihtaa, mutta hoitaja vaihtoehtoisesti päätti heittää minua niillä minulle tarkoitetuilla puhtailla petivaatteilla "siin o sulleki uudet lakanat, vaihda itte" kommentin siivittämänä. Jäivät ne lakanat sitten vaihtamatta silloisen liikuntakyvyttömyyteni ja ennen kaikkea sen liikkumiskieltoni takia. Missä vika?
Syy avautumiseeni on nyt se, että olen lähiaikoina joutunut asioimaan poikkeuksellisen paljon eri palvelupaikoissa ja viimeistään tänään katkesi pinna asioidessani eräässä nimeltä mainitsemattomassa vakuutusyhtiössä. Jos asiakaspalvelijan missio on saada asiakas itkemään, on hän todennäköisesti onnistunut omassa työssään kiitettävän hyvin. Ylimielinen asenne asiakasta kohtaan ja suoranainen *ittuilu asiakkaalle asiakkaan silkan tietämättömyyden tähden ovat näemmä sallittuja mikäli asiakas on nuori henkilö. Missä vika?
En kuitenkaan väitä, että kaikki iältään vanhemmat asiakaspalvelijat suhtautuisivat nuoriin asiakkaisiin aliarvoisella tavalla, joten jätetään yleistäminen sikseen. Voi olla, että minulle on vain sattumanvaraisesti osunut kohdalle niitä (suoraan sanottuna) elämäänsä kyllästyneitä, iäkkäämpiä asiakaspalvelijoita. Poikkeuksiakin kyllä onneksi löytyy myös omien kokemuksieni joukosta. Erityiskiitoksia haluan lähettää (Porin) Sampo Pankin henkilökunnalle, koska heillä on ollut aina hyvä, positiivinen ja ymmärtäväinen asenne myös nuorta asiakasta kohtaan, kiitos! Ja heille, jotka luultavasti ovat joko väärällä alalla tai muuten vain lopen kyllästyneitä työhönsä, ottakaa selvää mahdollisesta alan vaihdosta tai miettikää vaikka mahdollisuutta jäädä varhaiseläkkeelle. Anteeksi suoruuteni, mutta nuorena ihmisenä ansaitsen laadullisesti yhtä hyvää palvelua siinä missä muutkin. Patoutumat on nyt virallisesti purettu. Haluaako joku vuorostaan avautua omista kokemuksistaan? Sana on vapaa!

4 kommenttia:

  1. Just de!!!

    Ihan liian paljon saa päällensä kaikkea bullshittiä...Mä tosin oon välttynyt tylyiltä palveluakoilta esim. pankissa mutta kaupan kassoilla ja esim. Sokoksella sitä saa välillä osakseen...

    Tietyissä kaipoissa mulla on aina ne tietyt kassat joita suosin ja ne tietyt joita vältän vaikka kuolemaan asti...Se on jotenkin raivostuttavaa kun edellä on joku eläkeläinen jolle jutellaan maat ja mannut ja sit ku mä tulen kassavuoroon niin hyvä kun päin katsotaan...

    Varsinkin kun itse on palveluammatissa enkä vois kuvitellakaan käyttäytyväni siten kun jotkut muut kanssapalvelijat käyttäytyvät. Pistää vihaksi, sitä ajattelee aina et mites olis pieni alanvaihdos...

    VastaaPoista
  2. Toivottavasti teit valituksen hoitajasta. Ihan virallisinta kautta homma hoituu potilasasiamiehen kautta. Ja menee myös perille.

    Mulla nyt ei varsinaisesti kokemusta oo erityisen huonosta palvelusta, enkä enää niin nuorikaan oo :D Mutta kolmikymppisinäkin jotkut asiat on joutunu hoitaan mun isä, koska meitä ei oo otettu vakavasti, esim. ikkunaremontin reklamointi. Niin ja autokaupassahan harvemmin saa palvelua...
    Eiku vakuutusyhtiö vaihtoon, maksavana asiakkaana voit vaihtaa semmoseen missä saat rahoilles kaikin puolin vastinetta :)
    Terv. entinen kaupan täti ja nykynen lähihoitaja

    VastaaPoista
  3. Olisi kyllä pitänyt tehdä valitus asiasta! Mutta silloin mielessä oli vain se, että tulenko koskaan kävelemään enää kunnolla/omin jaloin, että se hoitajan pahainen tuntui suhteellisen pieneltä ongelmalta siinä tilanteessa.. MUTTA ens kerralla en enää vaikene! Nyt tuli stoppi ja osaan vaatia hyvää palvelua! :)

    VastaaPoista